مراحل اداری چاپ کتاب :

 


قبل از چاپ : بعد از نوشتن کتاب خود بایستی کتاب شما ویراستاری شده و بعد از ویراستاری صفحه آرایی کتاب صورت گرفته و بعد از صفحه آرایی و مشخص شدن فهرست مطالب و صفحه عنوان کتاب  اختصاص شابک توسط ناشر صورت گرفته و ۳۵ صفحه ابتدایی کتاب جهت فهرست نویسی .و تخصیص شماره کتابشناسی ملی از طریق سامانه کتاب خانه ملی به آدرس : http://www.nlai.ir/
ارسال میگردد.

گسترش روز افزون انتشار و مبادله کتاب در سطح بین المللی کشورهای جهان را بر آن داشت تا برای شناسایی، سفارش، فروش، انبارگردانی، توزیع و اطلاع رسانی از یک نظام بین المللی شماره گذاری استفاده نمایند که به نظام شماره استاندارد بین المللی کتاب” شابک” معروف شد. پس از پیروزی انقلاب اسلامی و رشد تولید کتاب و بحث های پیوستن به بازارهای جهانی، مسئولان فرهنگی ایران را بر آن داشت تا به عضویت نظام شابک درآیند. درسال ۱۳۷۲ ایران رسماً به عضویت نظام شابک درآمد و موسسه خانه کتاب نمایندگی این نظام را بر عهده گرفت. شابک ایران با هدف گسترش استفاده از نظام شابک و بکارگیری آن در مبادلات تجاری کتاب و اطلاع رسانی فعالیت می کند. در حال حاضر بالغ بر ۵۰۰۰ موسسه انتشاراتی عضو نظام ISBN در ایران هستند .

مراحل کار فیپا
تحویل کتاب و مدارک لازم
تکمیل فرم پرسشنامه
بررسی و کنترل فرم توسط کتابخانه
ثبت اطلاعات کتابشناختی در دفتر مخصوص
انجام عملیات فهرستنویسی
ورود اطلاعات به رایانه
تهیه برگه فهرستنویسی
تحویل کتاب همراه با کارت فهرستنویسی به ناشر
ناشر نمونه ای از کتاب را که می تواند به صورت متن ماشین شده بدون جلد باشد با صفحه عنوان کامل و دقیق به دفتر فیپا تحویل می دهد. همه تغییرات باید در صفحه عنوان اعمال شده و شماره شابک نیز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی دریافت شده باشد.

در صورتی که کتاب ترجمه است تصویر صفحه عنوان به زبان اصلی نیز همراه با کتاب باید تحویل شود. نمونه اوزالید کتاب نیز پذیرفته می شود و اگر کتاب تجدید چاپ و بدون ویرایش باشد ارائه چاپهای قبلی نیز بلامانع است . پس از تکمیل فرم پرسشنامه توسط ناشر و ثبت اطلاعات مورد نیاز فرم توسط دفتر فیپا کنترل می شود.

بعد از رفع نقص و یادداشت اطلاعات کتابشناختی لازم در دفتر مخصوص کتاب برای فهرستنویسی و امور مرتبط به بخش فهرستنویسی ارسال می شود. پس از دریافت کاربرگه فهرستنویسی و ورود ماشینی اطلاعات ، کارت ماشینی فهرستنویسی از بخش مذکور تحویل گرفته می شود و پس از کنترل نهایی همراه با نمونه کتاب دریافت شده به ناشر تحویل می شود. فرآیند فیپا بین ۳ تا ۶ روز طول می کشد.

در موارد زیر کتاب نیاز به فهرستنویسی مجدد خواهد داشت:
۱ تغییر عنوان
۲ ـ تغییر نام مترجم ، اضافه شدن ، کم شدن
۳ ـ تغییر نام ناشر، اضافه شدن ، کم شدن
۴ ـ تغییر حذف و یا اضافه شدن ، فروست
۵ ـ اضافه یا کم شدن تعداد صفحات کتاب
۶ ـ ویراست کتاب
۷ ـ تغییر قطع کتاب

* علاوه بر موارد فوق، هر عنوانی که تجدید چاپ می شود باید مجدداً در برگه دان کتابخانه ملی وکتابشناسی ملی الکترونیکی ضبط شود.

آدرس پستی:
ساختمان کتابخانه ملی: تهران، بزرگراه شهید حقانی، بعد از ایستگاه مترو میرداماد، خروجی کتابخانه ملی.
ساختمان آرشیو ملی: تهران،بلوار میرداماد، نرسیده به میدان مادر، انتهای خیابان شهید بهزاد حصاری (رازان جنوبی)

مدت زمان تحويل فيپا
– براي كتاب هاي تجديد چاپ ۳ روز كاري؛ ؛ براي كتاب هايي كه قبلا توسط ناشر ديگري چاپ شده باشد ۵ روز كاري ؛ ؛ براي كتاب هاي چاپ نخست حداكثر ۱۰ روز كاري.

مجوز ارشاد :
·         مدارک لازم برای گرفتن مجوز قبل از جاپ کتاب

پرینت نسخه نهایی آماده چاپ کتاب (صحافی شده) به انضمام صفحه عنوان و شناسنامه و فیپا، مطابق با فایل pdf ارائه شده.
لوح فشرده (CD) با فرمتPDFکتاب با حجم کمتر از ١٥ مگابایت شامل تمامی صفحات کتاب + شناسنامه و برگه فیپا در یک فایل ارائه شود

تذکر: درصورت به کاربردن هرگونه لقب(دکتر ،مهندس و  ….) به عنوان پیشوند نام مولف یا مترجم، ارائه مدرک معتبر موید لقب الزامیست این مدرک می بایست در اول فایل PDF اسکن شود .

ارائه کپی کارت ملی، برای ناشر مولف الزامی است.
گرفتن شماره شابک(شابم برای کتب موسیقی) : با مراجعه به آدرس: خیابان انقلاب، بین برادران مظفر(صبا) و فلسطین جنوبی،یا ازطریق سایت الکترونیکی:www.isbn.ir و شماره تماس ٦٦٤١٤٩٥٠- ٠٢١ قابل تهیه  است
ارائه کپی یا اصل فهرست نویسی پیش از انتشار(فیپا) ، به آدرس کتابخانه ملی : واقع در بزرگراه حقانی، روبروی ایستگاه مترو- یا از طریق سایت :www.nlai.ir.
پر کردن فرم مجوز قبل ازچاپ کتاب به صورت تایپ شده]برای ناشر یک نسخه (فرم ناشر)و برای ناشرمولف ٢ نسخه (فرم ناشر مولف) [.
ارائه معرفی نامه اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان برای ناشران و مولفان شهرستانی الزامی است.

برای تهیه فرم های مربوطه، به سایت: http://ketab.farhang.gov.ir  مراجعه فرمایید.

تذکر: پس از اخذ مجوز قبل ازچاپ،ارائه طرح جلد کتاب و تایید آن توسط این دفتر الزامیست.

ضوابط چاپ و نشر کتاب قبلا دستورالعمل در فصول قبلی کتاب ذکر شده است

اعلام وصول کتاب : مراحل و مدارک مورد نیاز:
مدارک اعلام وصول
١. ثبت درخواست اعلام وصول از طریق سامانع جامع کتاب
٢.   ارایه یک نسخه کتاب (با درج شماره درخواست اعلام وصول ثبت شده، در صفحه اول کتاب)
٣. ارایه برگ واسپاری
به ازاء هر ١٠٠٠ نسخه، ٢ نسخه  و حداکثر ١٠ نسخه کتاب تحویل واسپاری شود(ضمنا برای تیراژ زیر ١٠٠٠ نسخه، ارایه ٢نسخه کتاب به واحد واسپاری الزامیست).٤

.برای دریافت اعلام وصول مصحف شریف قرآن، مجوز توزیع از سازمان دارالقرآن الزامیست.

ادامه مطالب